Serwis archiwalny, aby przejść do serwisu tegorocznej edycji Kongresu Kultury Regionów, kliknij link

Na kozią nutę...

Drukuj
Na kozią nutę...
Początek I Kongresu w roku 2015 obwieściła na dziedzińcu MCK SOKÓŁ Karpacka Pieśń Trombity, czyli koncert kilkunastu mistrzów gry na tym tradycyjnym instrumencie. Tym razem „Na kozią nutę” zagrali dudziarze: Józef Broda z Beskidu Śląskiego, Jan Karpiel-Bułecka, Bartłomiej Koszarek, Piotr Majerczyk, Krzysztof Trebunia-Tutka (Podhalanie) z uczniami,  Romuald Jędraszak, Jan Sylwester Prządka z Wielkopolski, Przemysław Ficek i Marcin Blachura (Beskid Żywiecki) i Lindsay Davidson (Szkot mieszkający od lat w Krakowie). Wszystko to zabrzmiało i wyglądało też niezwykle efektownie…




BESKID ŚLĄSKI
 
 
Józef Broda - genialny multiinstrumentalista, budowniczy instrumentów ludowych, charyzmatyczny pedagog, emerytowany nauczyciel. Muzyki tradycyjnej uczył się od największych mistrzów swojego regionu, m.in. od Jana Kawuloka. Józef Broda gra przede wszystkim na instrumentach dętych – trombicie, gajdach, okarynie, piszczałkach, fujarze sałaskiej, a także skrzypcach. Podziw wzbudza grą na liściu. Zainteresowaniami wykracza daleko poza muzykę ludową. Często bierze udział w przeróżnych projektach muzycznych, z udziałem artystów profesjonalnych, jako solista czy muzyk sesyjny. Jest niezrównanym twórcą, animatorem i popularyzatorem tradycyjnej kultury. Prowadzi warsztaty muzyczne i obrzędowe jako teatr dla dzieci oraz zajęcia ze studentami i nauczycielami, gdzie uczy wsłuchiwania się w naturę. W latach 70. na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie prowadził warsztaty i wykłady monograficzne. W latach 2000-2004 na antenie I programu Polskiego Radia współtworzył "Źródełko" – audycję dla dzieci poświęconą folklorowi. Od 2004 w piśmie "Panorama Śląska" ukazywały się jego felietony pt. "Rozmowy z Brodą". Zbiór swoich myśli zawarł w książce "Łapanie Chwili" . Od 1992 r. związany jest z Międzynarodowym Festiwalem Dziecięcych Zespołów Regionalnych ŚWIĘTO DZIECI GÓR w Nowym Sączu jako reżyser koncertów i główny kreator niepowtarzalnego klimatu tego festiwalu.

 
PODHALE
 
 
Jan Karpiel-Bułecka - muzyk, tancerz, gawędziarz, animator i popularyzator folkloru góralskiego, architekt - orędownik zachowania i kontynuacji regionalnego stylu podhalańskiego. Jest uznawany za najbardziej wszechstronnego artystę współczesnego Podhala, wybitnego znawcę góralskiej i karpackiej muzyki i tradycji. Pochodzi ze znanej i zasłużonej rodziny zakopiańskich artystów i budowniczych. Jego ojciec - Bolesław to słynny skrzypek prymista i zbieracz nut podhalańskich, laureat Nagrody im. Oskara Kolberga w 1997 r.; matka Zofia występowała w zakopiańskim zespole Klimka Bachledy. Jego pierwszym nauczycielem gry na skrzypcach był ojciec. Obecnie Jan Karpiel Bułecka jest uważany za jednego z najlepszych podhalańskich prymistów. Jest również multiinstrumentalistą, wirtuozem gry na instrumentach pasterskich regionu Podhala: dudach, piszczałkach pojedynczych, podwójnych, trombitach. Jest budowniczym tych instrumentów, przywracał je podhalańskiej tradycji, rekonstruując na podstawie egzemplarzy zachowanych w Muzeum Tatrzańskim i w zbiorach własnych.
  


Bartłomiej Koszarek - znany w całej Polsce etnolog, regionalista, muzykant i działacz. Pochodzi z bukowiańskiej rodziny o silnych tradycjach w dziedzinach artystycznej twórczości ludowej. Z wykształcenia jest etnologiem - ukończył studia na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, a jego praca magisterska dotyczyła twórczości ludowej w Bukowinie Tatrzańskiej. Jest instruktorem śpiewu, tańca i gry na tradycyjnych podhalańskich instrumentach pasterskich, takich jak: skrzypce, złóbcoki, dudy podhalańskie czy piszczałki. Od wielu lat związany z Domem Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej, a od 2009 roku pełni funkcję dyrektora Bukowiańskiego Centrum Kultury „Dom Ludowy”.

  
Piotr Majerczyk „Tyrlity” od najmłodszych lat był członkiem dziecięcego zespołu „Harnasie, prowadzonego przez Jana Jędrola w Poroninie, następnie młodzieżowego zespołu „Budorze”, działającym przy Technikum Budownictwa Regionalnego w Zakopanem, oraz zespołu im. Bartusia Obrochty w Zakopanem. Instrumentalista ludowy. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku czternastu lat u Andrzeja Cudzicha Gondka z Poronina, następnie u Władysława Trebuni-Tutki z Białego Dunajca. Piotr Majerczyk należy do młodego pokolenia multiinstrumentalistów podhalańskich. Jego ulubionym instrumentem są skrzypce, ale oprócz nich grywa także na basach, altówce, złóbcokach, dudach podhalańskich, piszczałkach, heligonce i trembicie. Jest laureatem wielu konkursów i przeglądów. Piotr Majerczyk jest również budowniczym instrumentów. W swojej kolekcji posiada przez siebie wykonane skrzypce, złóbcoki oraz dudy podhalańskie.
  


Krzysztof Trebunia-Tutka - architekt, muzyk, pedagog. Z urodzenia i zamiłowania – góral i zakopiańczyk, hołdujący tradycji i walczący o jej przetrwanie. Jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, instruktorem l kl. o specjalności: muzyka, taniec i śpiew podhalański, nauczycielem dyplomowanym (od 1994 r. kształci młodzież w Tatrzańskim Centrum Kultury "Jutrzenka" w Zakopanem) oraz studentów PWZZ w Nowym Targu. Założyciel i lider rodzinnego zespołu Trebunie-Tutki, autor audycji radiowych i prelekcji i scenariuszy filmów na temat folkloru muzycznego, pomysłodawca i autor płyt z tradycyjną muzyką góralską, juror i konferansjer wielu festiwali folklorystycznych i folkowych, m.in. warszawskiego Festiwalu Folkowego Polskiego Radia - Nowa Tradycja. Twórca prekursorskiego nurtu Nowej Muzyki Góralskiej, która jest kreatywną kontynuacją muzyki Podhala i próbą ocalenia jej dla przyszłych pokoleń. Współpracuje z wybitnymi artystami z różnych stron świata: Adrianem Sherwoodem i Andrew Cronshaw z Wielkiej Brytanii, Twinkle Brothers z Jamajki, Ordo Sakhna z Kirgistanu, a ostatnio z Quintetem URMULI z Gruzji. 

 
WIELKOPOLSKA
 
  
Romuald Jędraszak jest etatowym instruktorem wielkopolskiej gry na tradycyjnych instrumentach ludowych (dudy wielkopolskie, sierszeńki, skrzypce przewiązane) w Centrum Kultury „Zamek" w Poznaniu. Jest wychowankiem tejże placówki od 1971 r. Dzisiaj jest szefem tej najstarszej kapeli dudziarskiej w kraju, która nieprzerwanie istnieje od sezonu 1945/1946. Oprócz działalności w poznańskim CK „Zamek”, współpracuje także z zespołami folklorystycznymi regionu wielkopolski. Skuteczność i efektywność stosowanych tradycyjnych metod nauki oraz umiejętności pedagogiczne Romualda Jędraszaka pozwalają stworzyć kapelę dudziarską od podstaw (dudziarz – skrzypek; dotyczy to także solistów), która zazwyczaj już po roku – dwóch nauki jest gotowa uczestniczyć w festiwalach krajowych i zagranicznych, zdobywając tam pierwsze nagrody (Kościan, Bukówiec Grn., Kopanica, Zbąszyń, Poznań, Kazimierz nad Wisłą, Żywiec, Warszawa, a także Oravska Polhora, Slovenska Lupca czy Edynburg).


 
Jan Sylwester Prządka - multiinstrumentalista - kozioł, sierszenki, skrzypce, mazanki, klarnet Eb, mistrz i nauczyciel gry, animator kultury ludowej. Urodził się i mieszka w Zbąszyniu od 1958r. Jest uczniem mistrza Tomasza Śliwy, Zbigniewa Mańczaka (1968-1972) oraz swego ojca Czesława. Spadkobierca rodzinnych tradycji muzycznych. Talent i zapał do muzyki ludowej odziedziczył po ojcu Czesławie (1933 – 1990) – koźlarzu, klarneciście i uznanym  budowniczym kozłów i sierszenek, laureacie Nagrody im. Oskara Kolberga (1990), długoletnim nauczycielu klasy instrumentów ludowych PSM w Zbąszyniu. Zdobywca głównych nagród na Biesiadach Koźlarskich w Nądni i później w Zbąszyniu. W rodzinnej kapeli z ojcem i braćmi Lucjanem i Andrzejem, był także laureatem Ogólnopolskich Spotkań Rodzin Muzykujących we Wrocławiu  (1979-1983). Jest laureatem wielu festiwali przeglądów. Posiada bogate doświadczenie w grze na instrumentach ludowych, nabyte i kształtowane od najmłodszych lat przez mistrzów gry na koźle i skrzypcach. Swoją wiedzę i umiejętności chętnie przekazuje i zaszczepia młodemu pokoleniu ucząc w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Zbąszyniu w klasie instrumentów oraz ogniskach ludowych oraz Dąbrówce Wlkp., Podmoklach Małych i Nowym Kramsku. W ciągu roku organizuje dodatkowo warsztaty koźlarskie i Szkołę Mistrzów Tradycji w ramach Stowarzyszenia Muzyków Ludowych w Zbąszyniu, którego jest długoletnim działaczem, a od sierpnia 2011 roku Prezesem Zarządu. 

 
BESKID ŻYWIECKI
 
 
Przemysław Ficek i Marcin Blachura czyli Kapela Blachury i Ficka
Kapelę tworzy dwóch przyjaciół, pasjonatów tradycyjnej muzyki żywieckiej, miłośników i budowniczych dud oraz rozmaitych instrumentów pasterskich, na co dzień toczących boje o ożywienie tradycji dudziarskich na Żywiecczyźnie. Inspirują się pieśniami i melodiami z terenu Jeleśni i okolic, muzykowaniem Kapeli Byrtków z Pewli Wielkiej, Mieczysława Kamińskiego z Przyborowa, zespołu Romanka z Sopotni Małej. Razem zdobyli Złote Żywieckie Serce na Festiwalu Folkloru Górali Polskich w Żywcu oraz I nagrodę na Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie.
 



 
DUDY SZKOCKIE


Lindsay Davidson studiował w Reid School of Music na Uniwersytecie w Edynburgu i jest pierwszym w historii muzykiem, który uzyskał dyplom uniwersytecki w zakresie gry na dudach. Po dyplomie kontynuował studia nad kompozycją i komputerową syntezą dźwięku. Wkrótce potem rozpoczął działalność artystyczną i pedagogiczną, założył kilka zespołów muzycznych, a także szkołę gry na dudach, dla której opracował nowatorski program nauki na tym instrumencie, z czasem przyjęty przez wiele szkół i zespołów na całym świecie. Spod jego pióra wyszła również broszura dla kompozytorów o tym, jak pisać muzykę na dudy, książka o tym jak uczyć gry na dudach i wiele innych tytułów. Ważnym elementem pracy Lindsaya jest promocja muzyki dudziarskiej, a jego ambicją – przyczynienie się do tego, aby muzyka grana na dudach i tworzona z myślą o tym instrumencie została zaliczona w poczet muzyki poważnej i na stałe weszła do repertuarów filharmonii na całym świecie.

 


 
Dodaj na Wykop Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Facebook

Kultura regionalna znaczy tyle, co własna tożsamość. Jesteśmy tacy, jak kultura naszych regionów.

LESZEK ZEGZDA
Członek Zarządu Województwa Małopolskiego
INICJATOR KONGRESU


 

Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ 
ul. Długosza 3, 33-300 Nowy Sącz 

tel. +48 18 448 26 10 (sekretariat)
poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00

tel. + 48 18 448 26 00 (kasa/recepcja)
 

[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.